Cu mult înainte ca cele mai prestigioase case de modă din lume să creeze emblematicele parfumuri care pur și simplu dispar de pe rafturi, de la Chanel N°5 până la Eau Sauvage de la Dior, civilizațiile antice obișnuiau să se înconjoare de miresme dulci și uleiuri parfumate. În timp ce egiptenii antici își îmbălsămau faraonii cu esențe aromatice, pregătindu-i pentru viața de după moarte, mai târziu, romanii obișnuiau să ardă materiale aromate în cinstea zeilor. De aici și etimologia cuvântului „parfum”: per fumum sau „prin fum”.
Primele dovezi ale existenței parfumurilor au fost posibile prin descifrarea hieroglifelor de pe mormintele vechi de 5.000 de ani. Prima formulă scrisă a unui parfum datează din Mileniul al II-lea î.Hr. și aparține unei femei cu numele de Tapputi, primul „nas” cunoscut din istorie.
Arta creării parfumurilor a fost posibilă cu mult înainte de apariția combinațiilor olfactive pe care cu toții le știm și le îndrăgim în prezent, având în spate o istorie lungă și colorată, bogată în religie, ritualuri, putere și seducție.
Religie și ritual
Legătura dintre spiritualitate și parfumuri există de mii de ani. De fapt, primii parfumieri cunoscuți au fost preoții egipteni. Egiptenii au recunoscut efectele liniștitoare pe care parfumurile le aveau asupra trupului și minții, crezând că tămâia arsă îi apropia mai mult de zei și că parfumul avea puterea de a alunga anxietatea.
Și vechii greci foloseau parfumurile în cadrul ritualurilor religioase. La fel ca în Egiptul Antic, parfumurile erau frecvent folosite în timpul înmormântărilor, iar celor prea săraci pentru a-și permite aceste miresme pe ultimul drum li se picta o sticluță de parfum pe sarcofag.
Sănătate și igienă
Pentru greci, curățenia trupului era aproape o calitate divină. Prin urmare, proprietățile admirabile ale parfumului nu se mai foloseau strict în scopuri de venerație, descoperindu-se că sunt benefice pentru sănătatea și curățenia trupească. Chiar și vestitul medic grec Hipocrate recomanda folosirea parfumurilor pentru prevenirea bolilor.
Nici romanii nu au limitat folosirea parfumurilor strict la venerarea zeităților. Tinzând să respecte o igienă exemplară în faimoasele lor băi, romanii aplicau din abundență uleiuri parfumate înainte de îmbăiere, pe care le răzuiau de pe piele cu un strigil (împreună cu murdăria și transpirația).
Avuție și onoare
Cu trecerea timpului, virtutea curățeniei trupești a început să dispară. Folosirea parfumului este tot mai rar asociată sănătății și igienei exemplare, ci mai degrabă ascunderii murdăriei. Ludovic al XIV-lea a jucat mai bine decât oricine această mascaradă înțepătoare. Deși s-a îmbăiat de doar două sau trei ori în tot cursul vieții, era zilnic învăluit în miresme florale îmbătătoare, îndeosebi cea de floare de portocal.
În această epocă, parfumurile au devenit disponibile sub formă lichidă, creativitatea în materie de artă a parfumurilor începând astfel să înflorească. Totuși, nu oricine își permitea un parfum, însemnând că purtarea acestuia a devenit o necesitate în rândul păturilor superioare ale societății. Această modă era atât de apreciată încât Maria Antoaneta, o personalitate arhicunoscută pentru ritualurile de frumusețe laborioase, a simțit nevoia de a avea un parfumier personal.
Frumusețe și putere
Arta creării parfumurilor a explodat de-a dreptul în cursul secolului al XIX-lea grație formulării ingredientelor sintetice de parfumerie. Această inovație a dus la crearea parfumurilor moderne în forma cunoscută astăzi, având la bază combinații de note naturale și sintetice, care compun arome emblematice.
Aplicarea parfumului și-a pierdut destul de mult din caracterul practic în această epocă: a devenit un lux. Cu toate acestea, farmecul purtării unui parfum creat cu măiestrie nu era văzut ca un obicei desuet de către cei mai renumiți parfumieri ai lumii. Guerlain a creat Shalimar folosind vanilie produsă sintetic, ingredient pe care îl considera un afrodisiac, iar Coco Chanel a lansat N°5, un parfum creat pentru femei de către o femeie, fără nicio urmă de regret.
În zilele noastre, parfumul nu mai este purtat doar la ocazii speciale, devenind o plăcere zilnică pentru mulți. Parfumierii lansează noi concepte în fiecare an, ce variază de la note florale la arome revigorante și de la formule vegane la cele unisex, în căutarea noii miresme care să cucerească inimile tuturor.