Probabil ai auzit termenul „clean” (sănătos, curat, pur) și alte adjective similare folosite destul de frecvent în industria frumuseții, însă ce înseamnă toate acestea de fapt? Mulți dintre ei sunt mai degrabă termeni de marketing decât strict științifici și nu au definiții solide (așadar, citește etichetele cu ingrediente ori de câte ori ai dubii). Cu toate acestea, am creat un ghid care conține termenii cel mai frecvent folosiți și care ar trebui să te ajute să îi înțelegi puțin mai bine.
Clean (sănătos, curat, pur)
„Frumusețea clean” nu are o descriere bătută în cuie, însă se referă în general la produsele formulate fără ingrediente dovedite sau suspectate a fi cancerigene, iritante sau perturbatori endocrini, care pot avea efecte potențial dăunătoare. Aceste efecte pot varia de la iritații minore și dereglări hormonale la probleme mai severe precum cancerul.
Vegan
Pentru ca un produs să fie vegan, acesta nu poate conține subproduse sau ingrediente de origine animală. Cele mai frecvente dintre acestea sunt mierea, ceara de albine, veninul de albine, lanolina, colagenul, carminul, colesterolul, gelatina, scualenul și acidul stearic.
Green (verde, ecologic)
Similar adjectivului „clean”, „green” (verde, ecologic) este un termen generic care nu are o definiție strictă și ne poate direcționa uneori spre „green-washing” (vezi mai jos). De obicei, înseamnă că produsul are (sau ar trebui să aibă) un procent ridicat de ingrediente naturale și organice, cu un minimum de substanțe sintetice sau toxine. Poate însemna și că marca respectivă este implicată în inițiative ecologice, cum ar fi folosirea ambalajelor reciclate și recoltarea sustenabilă.
Fără chimicale
Această etichetare este controversată în cercurile științifice întrucât totul este practic „chimic” (chiar și apa are o componență chimică!). Totuși, dacă un produs este etichetat că fiind „fără chimicale”, înseamnă de obicei că nu conține substanțe chimice sintetice și agresive, care pot cauza iritații și, eventual, boli.
Netoxic
Dacă un produs este etichetat ca fiind netoxic, înseamnă că nu conține ingrediente care au fost asociate unor efecte dăunătoare asupra sănătății. Printre aceste ingrediente se numără ftalații, polietilenglicolii (PEG), parabenii, acetatul de plumb, formaldehida, petrolul și gudronul de cărbune. Cu toate acestea, acest termen este nereglementat, prin urmare, este în continuare important să citești lista cu ingrediente pentru a ști cu certitudine.
Cruelty-free
Acest termen sugerează că un produs sau ingredientele sale nu au fost testate pe animale în nicio etapă a procesului de producție sau fabricație.
Organic
Dacă un produs este organic, înseamnă că cel puțin unele (posibil, nu toate) dintre ingredientele sale au fost cultivate în mod organic. Prin urmare, nu s-au folosit organisme modificate genetic (OMG), erbicide, îngrășăminte sintetice sau pesticide, protejându-se flora și fauna din zona agricolă și asigurându-se că ingredientul rămâne în forma sa „cea mai pură”.
Fără parfum
Acest termen sugerează că produsul nu conține parfumuri adăugate (naturale sau sintetice) care adesea pot irita pielea, în special pe cea sensibilă. Trebuie reținut faptul că „fără parfum” nu este sinonim cu „fără miros”, deoarece produsul ar putea totuși conține note înmiresmate, ca produse secundare ale unora dintre ingredientele sale naturale, cum ar fi untul de shea sau uleiul de măsline.
Fără ingrediente sintetice
Dacă un produs are ingrediente 100% botanice sau de origine naturală, poate fi etichetat ca fiind lipsit de ingrediente sintetice. Este important de știut că, deși multe ingrediente sintetice pot provoca iritații, același lucru este valabil și în cazul multor ingrediente naturale. Prin urmare, produsele cu eticheta „fără ingrediente sintetice” nu sunt neapărat mai potrivite pentru pielea sensibilă.
Hipoalergenic
Dacă ai pielea sensibilă, produsele hipoalergenice sunt ideale pentru tine deoarece conțin zero sau puține ingrediente iritante comune, cum ar fi parfumul, anumiți conservanți și formaldehida. Similar multora dintre acești termeni, „hipoalergenic” este nereglementat și este important să citești lista cu ingrediente dacă ai îndoieli.
Green-washing (dezinformare ecologică)
Multe companii susțin că produsele lor sunt „ecologice”, însă acesta este un termen vag, fără o definiție strictă, și s-ar putea ca produsele respective să nu fie deloc ecologice. De exemplu, aceste mărci și-ar putea comercializa produsele ca fiind „naturale” sau „organice”, însă doar un procent foarte mic din ingredientele lor ar putea fi în realitate clasificate ca atare. Prin urmare, companiile care apelează la astfel de practici pot fi acuzate de „green-washing” (dezinformare ecologică).
Natural
Produsele sunt naturale dacă unele dintre ingredientele lor (sau toate) se regăsesc în natură, fie sub formă neprocesată (cum ar fi mierea crudă), fie procesate fizic (de exemplu, extractele distilate din plante). Ingredientele naturale pot fi, de asemenea, rafinate în laborator, caz în care nu mai sunt „naturale” din punct de vedere tehnic, ci descrise ca fiind „de origine naturală”.
Eco-friendly (ecologic, favorabil mediului înconjurător)
„Eco-friendly” (ecologic) este o etichetă utilizată pentru a descrie un produs sau o marcă care depune eforturi pentru a proteja mediul înconjurător, de exemplu, contribuind la minimizarea poluării și a cantității de deșeuri prin folosirea de ambalaje reciclate și ingrediente netoxice, prin implicarea în inițiative agricole durabile sau având o amprentă de carbon redusă.
Sustenabil
La fel ca „ecologic”, eticheta „sustenabil”denotă mărci care iau măsuri pentru a se asigura că produsele lor sunt fabricate în mod responsabil, ceea ce înseamnă că sunt cultivate, recoltate și transportate cu impact redus asupra peisajului natural, a atmosferei sau a ecosistemelor.
Sperăm ca glosarul nostru de termeni specifici „frumuseții sănătoase” să înlăture orice confuzii sau îndoieli cu privire la produsele pe care le folosești sau vrei să le cumperi. La Marionnaud, găsești o gamă vastă de mărci vegane, cruelty-free, cu un etos durabil și nu numai. Ce ar fi să arunci o privire?